چه مدت طول میکشد تا وام ازدواج واریز شود؟

از آنجایی که پروسه پرداخت وام ازدواج دارای چند مرحله است، از لحظه ای که شما تصمیم می گیرید برای وام خود اقدام کنید تا لحظه ای که وام به حساب شما واریز می شود درگیر بازه های زمانی مختلفی می شوید. این مطلب را با فرض اینکه ثبت نام شما انجام شده است و در انتظار تعیین شعبه هستید برای شما می نویسیم.

پاسخ این سوال که وام ازدواج کی واریز می شود؟ به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و نمی توان یک پاسخ کلی و همیشگی به این سوال داد. البته صفحه در کندو داریم با نام که با استفاده از داده های مشتریان کندو که بانک های مختلف ثبت نام کرده اند به دست می آمده است و دائما در حال تغییر است و می تواند به شما انتخاب بانک درست کمک کند.

کدام بانک زودتر وام ازدواج می دهد؟


عواملی که در مدت زمان واریز وام ازدواج تاثیر دارند شامل موارد زیر می شوند:

۱- بانک انتخابی

برخی بانک ها هنگام ثبت نام وقت زیادی از شما می گیرند اما به محض اینکه ثبت نام خود را انجام می دهید بلافاصله تعیین شعبه می شوید. پس از تعیین شعبه هم بلافاصله بعد از تکمیل مدارک وام را برای شما واریز می کنند. مثلا بانک ملی تقریبا در اکثر استان ها وضعیت مشابهی دارد و بر خلاف کندی در سرعت ثبت نام خیلی سریع تعیین شعبه انجام می دهد.

برای مشاهده سرعت تعیین شعبه بانک ها می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

مشاهده وضعیت سرعت تعیین شعبه سایر بانک ها

 

۲- استان انتخابی

ممکن است یک بانک در بیش تر استان ها وضعیت خوبی در سرعت تعیین شعبه داشته باشد اما در استان شما به دلایل مختلف وضعیت نا مناسبی در سرعت تعیین شعبه داشته باشد. برای مثال همین بانک ملی که از آن به عنوان بانکی سریع در بحث تعیین شعبه نام بردیم در استان های سیستان و بلوچستان و کرمانشاه خیلی طول می کشد تا تعیین شعبه را انجام دهد. پس پیشنهاد می کنیم با کمک اطلاعاتی که در صفحات زیر برای شما قرار داده ایم با توجه به استان خود وضعیت بانک ها را از نظر سرعت تعیین شعبه بررسی کنید.

برای مشاهده سرعت تعیین شعبه بانک های مختلف در استان خود می توانید روی نام استان خود در لیست زیر کلیک کنید:


۳- سرعت تکمیل مدارک و ضامن ها

اینکه چه مدت زمانی طول می کشد تا شما مدارک خواسته شده و همچنین ضامنین مورد تایید بانک را به شعبه ببرید یکی دیگر از عواملی است که در سرعت دریافت وام ازدواج شما تاثیر خواهد داشت. طبق قانون پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت 10 روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز شود.


۴- در چه ماهی از سال هستیم

توجه کنید که اکثر بانک ها از ۱۵ بهمن ماه تا ۱۵ فروردین ماه به دلیل گردش حساب سالیانه دیگر وامی به مشتریان خود پرداخت نمی کنند. از اینرو اگر شما در این بازه زمانی اقدام به ثبت نام و تکمیل مدارک خود نمایید قطعا در نظر داشته باشید که زمانی طولانی تری باید برای دریافت وام ازدواج خود صبر کنید. البته استثائاتی هم وجود دارد. مثلا بانک تجارت که تقریبا در تمام کشور به صورت کاملا آنلاین و از طریق سامانه باجت، وام ازدواج را پرداخت می کند تقریبا در تمام طول سال روند پرداخت وامش قطع نمی شود.

 

۵- تعداد متقاضی موجود در صف هر بانک

هنگامی که می خواهید برای یک بانک در سایت بانک مرکزی ثبت نام وام ازدواج انجام دهید، در مقابل نام هر بانک میزان متقاضی که در استان انتخابی شما برای آن بانک ثبت نام کرده است و منتظر تعیین شعبه می باشد، نمایش داده می شود. البته که این عدد به تنهایی نشان دهنده بد بودن یا خوب بودن یک بانک نیست، اما هنگام انتخاب بانک خود به این عدد نیز توجه فرمایید.

شما می توانید در صفحه، تعداد متقاضیان در صف تعیین شعبه بانک نسبت به میزان شلوغی بانک های استان خود اطلاعات خوبی به دست آوردید.


در این مطلب سعی کردیم به این سوال شما که وام ازدواج کی پرداخت می شود پاسخ دهیم. دقت کنید که حتما قبل از اقدام برای ثبت نام وام ازدواج حتما در مورد بانک خود در استانی که قصد دریافت وام ازدواج از آن جا را دارید، تحقیق انجام دهید و از آمارهای کمکی سایت کندو در این زمینه کمک بگیرید.

صفحاتی از سایت کندو که می توانند به شما در انتخاب بانک بهتر که در زمان کمتری وام ازدواج میدهند، به شما کمک کند.

ضمنا هر ماه سایت کندو به بررسی کلیت وضعیت وام ازدواج بانک های سراسر کشور می پردازد که شما می توانید برخی از این مطالب را در زیر مشاهده نمایید:

·         بررسی وضعیت وام ازدواج سیستان و بلوچستان آذر ۴۰۲

·          بهترین و بدترین بانک ایران برای گرفتن وام ازدواج آبان ۴۰۲

·         بهترین بانک برای ثبت نام وام ازدواج در استان خوزستان آبان ۴۰۲

·         بهترین بانک برای ثبت نام وام ازدواج در استان تهران مهر ۴۰۲


ضمنا بانک مرکزی ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ بخشنامه ای را به بانک های پرداخت کننده وام ازدواج ابلاغ کرد که ۱۵ بند می باشد و با هدف تسریع در روند واریز وام ازدواج می باشد. که در زیر بخش هایی از آن را آورده ایم:

۱‏- از تاریخ ابلاغ این نامه تا تاریخ 20‏/06‏/1402، بانک عامل مي بايست نسبت به پرداخت تسهيلات ازدواج طبق سهمیه ای ابلاغی بانک مرکزی اقدام نماید. عملکرد مذکور در هر 14 روز مورد رصد و بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. در صورت انحراف از پرداخت، ضمن لحاظ انحراف در شاخص ارزیابی آن بانک، موضوع میزان انحراف به سایر مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.

۲‏- حداکثر 15 روز پس از ثبت نام متقاضیان تعیین شعبه ایشان از سوی بانک انجام پذیرد.

3‏- پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت 10 روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز شود.

4‏- بانک عامل می باید نسبت به گسترش و اتصال شعب خود، در کلیه شهرها و شهرستان های کشور به سامانه ازدواج اقدام نماید.

5‏- جهت مدیریت ثبت نام متقاضیان و تسهیل در ثبت نام، روزانه بیش از 7 بانک در هر استان از سوی بانک مرکزی در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بدون در نظر گرفتن سهمیه ماهانه فعال خواهد بود.

6‏- با عنایت به تضامین مورد تاکید در بند (ب) تبصره (16) قانون بودجه سالجاری، بانک عامل می باید نسبت به دریافت تضامین مذکور به صورت دقیق نظارت نموده و مراتب تسهیل آنرا با توجه به تاکیدات این بانک فراهم نماید.

7‏- بانک عامل می باید تا پایان هفته جاری نسبت به تدوین دستور العمل مشخص درخصوص نحوه ضمانت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج درچارچوب مفاد بند قانونی مربوطه به شرح موارد ذیل اقدام نموده و ضمن انتشار عمومی آن در تارنمای خود، مراتب را نیز به این مدیریت اعلام نماید:

الف)نحوه اعتبار سنجی متقاضی (استفاده از نمره اعتباری سامانه ملی اعتبارسنجی و یا سیستم های اعتبارسنجی داخلی بانک و اعلام حداقل نمره‏/رتبه مورد قبول) جهت دریافت تسهیلات ازدواج بدون ضامن.

ب) فرآیند دقیق نحوه توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول و یا سایر دارایی‌های مالی (به استثناء توثیق ملک که ممنوع است).

8‏- بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارد.

9‏- بانک عامل می باید نسبت به انجام بازرسی های دوره ای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با روسای شعب متخلف اقدام نماید.

10‏-بازرسان بانک مرکزی ضمن بازرسی های حضوری ویژه از شعب آن بانک نسبت به بررسی فرآیند مذکور نظارت دقیق داشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف به ویژه اخذ تضامین فراتر از مفاد مندرج در قانون بودجه سالجاری و تاکیدات این بانک، نسبت به عزل روسای شعب اقدام خواهند کرد.

11‏-براساس برنامه ریزی های صورت گرفته توسط حوزه نظارت بانک مرکزی درخصوص بانکهایی که در پرداخت تسهیلات خرد عملکرد مطلوب داشته باشند، میزان تسهیلات خرد پرداختی آنها در رشد ترازنامه به عنوان عملکرد مثبت لحاظ خواهد شد.

12‏-در صورت عملکرد فراتر از سهمیه های مربوطه از سوی شعب بانکها، شعب موصوف از سوی مدیرعامل بانک مورد تشویق قرار گیرند. لازم است آن بانک دستور العمل تشویقی مربوطه را ظرف یک هفته تدوین و ضمن ابلاغ به شعب آن بانک، رونوشتی نیز به این مدیریت ارسال نمایند.

13‏-علیرغم اینکه در قانون بودجه سالجاری بانکهای قرض الحسنه مهر ایران و رسالت از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مستثنی شده اند، با توجه توافقات به عمل آمده نسبت به پرداخت کامل تسهیلات به متقاضیان در صف خود اقدام نمایند.

14‏-بانک عامل می باید نسبت به فعال نمودن شیوه ای جهت دریافت شکایات مردمی برای ثبت شکایات تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و سایر تسهیلات خرد ظرف حداکثر یک هفته کاری اقدام نماید. ضمن اینکه لازم است رسیدگی به شکایات ثبت شده در خصوص تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اولویت قرار گرفته و به همراه گزارش عملکرد شکایات رسیدگی شده هفتگی به اداره رسیدگی به شکایات و تقاضاهای این بانک ارسال شود.

15‏- متقاضیان تسهیلات ازدواج می توانند علاوه بر طرح سوالات و مشکلات خود را از طریق سامانه های موجود در بانکهای عامل از طریق سامانه CRM و با شماره 2706 با بانک مرکزی تماس حاصل نمایند.

متن کامل بخشنامه بانک مرکزی درخصوص تسریع در روند پرداخت وام ازدواج

سوالات متداول این مطلب

طبق قانون از زمان پذیرش متقاضی در شعبه تا پرداخت وام نباید بیش از 1 ماه بیش تر زمان ببرد
پیامک تعیین شعبه با توجه به هر بانک و استان در زمان مختلف سال متفات می باشد. برخی بانک ها در همان روز ثبت نام تعیین شعبه را انجام می دهند و برخی بیش از دو ماه زمان خواهند برد.
معمولا هر سال بانک ها از 15 اردیبهشت یا اوایل خرداد شروع به پرداخت وام ها می کنند.

نظرات


هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.